Vrijwilligerswerk onder druk

Opiniestuk

Terwijl vrijwilligerswerk onder druk staat, is de vrijwillige bijdrage bezig aan een sterke opmars.
Er gaat geen week, soms zelfs geen dag voorbij of je hoort het woord vrijwillig in de media, het journaal, een duidingsmagazine. Honderden, duizenden initiatieven teren op vrijwillige bijdrage.
Hoor ik dan een bewust verschil tussen het begrip vrijwilligerswerk en het begrip vrijwillige bijdrage?

Juist.

Image
Geschreven door Koen Vermeulen
Leestijd: 3 minuten

Beter open dan gesloten

De uitdaging waar we voor staan is het bouwen van nieuwe en open organisatievormen, eerder dan het in vraag stellen van hedendaags engagement. Organisaties of initiatieven die dit begrijpen noemen wij toekomstgericht.

En waar zit dan juist het verschil?

Toekomstgericht vrijwillig engagement capteren gebeurt vanuit het bewustzijn dat het vertrekpunt van vrijwillige bijdrage het ik is. Waardoor word ik getriggerd in wat jullie doen, wanneer past het voor mij om in te pikken, hoeveel tijd wil en kan ik er aan besteden, hoe ervaar ik de zinvolheid van wat er gebeurt.

"Wanneer je dit als vertrekpunt kiest, dan connecteer je."

Je connecteert met de drijfveren van de persoon die een vrijwillige bijdrage levert. Je connecteert met zijn/haar behoefte om zich te engageren. En tegelijkertijd maak je een mooie connectie tussen de vrijwillige bijdrager en de werking.
Dit staat haaks op onze traditie om mensen in te lijven in de systemen van de werking, de gewoontes, de verwachtingen, de verplichtingen. Mensen worden uitgenodigd vrijwilliger te worden in de vereniging, de club, de werking en zich onmiddellijk aan te sluiten op de gewoontes die er zijn.


Engagement wordt benaderd vanuit de noden van de vereniging. Moeten komt hier op de voorgrond, eerder dan willen, de perfecte basis voor déconnectie van bij de eerste stappen en contacten. Wanneer we dit doen, dan plaatsen we onmiddellijk hekjes rond engagement. En zoals Jef Staes het zou zeggen; wat krijg je wanneer je mensen achter omheiningen zet, dan krijg je schapen, dan beginnen ze te mekkeren. Gevolg is wat we noemen een hechtingsstoornis.

"We moeten dus naar dat andere discours, dat van de vrijwillige bijdrage." 

Hitch ontwikkelde het luchtballon model

Ga voor een bewuste connectiestrategie

Het vertrekpunt van vrijwillig engagement is de intentie van de bijdrager

Daar waar een eerste vrijwillige bijdrage gezien wordt als vol en waardevol voor de beide partijen, een engagement waarbij we ons bewust zijn dat het vertrekpunt de intentie is van de vrijwillige bijdrager.


Dat is de basis voor de ervaring van zinvolheid, van meerwaarde, van goesting. Goesting om na deze eerste positieve ervaring nogmaals bij te dragen, dichtbij of verderaf in de tijd.
Eens deze mindset is geïnstalleerd, dan spreken we van een goede hechting.

"We zien dat deze eerste positieve contacten cruciaal zijn, the first impression."

Immers, you never get a second chance to make a first impression.
Vanuit deze eerste indruk ontstaat zin om terug te komen, een eerste interesse in het merk, Wanneer deze ervaring zich een aantal keer herhaalt zien we dat er geleidelijk aan een verandering ontstaat bij de bijdrager. Enerzijds ontstaat er een soort trots over de ervaring, het initiatief, de organisatie. Anderzijds overstijgt dit gevoel de eigen behoefte van de vrijwillige bijdrager. Hier ontstaat geleidelijk aan de kanteling van taakloyaliteit naar organisatieloyaliteit.
 

Dit inzicht is cruciaal om vandaag en morgen een sterk vrijwilligersmerk uit te bouwen. Het is dé opstap naar alle andere inzichten.


Cruciaal is het inzicht dat vertrekpunt niet de eigen gewoontes zijn, wel de drive van de bijdrager. Vanuit dit inzicht moeten we strategie opbouwen, strategisch de connectie versterken, een bewust plan om menselijk kapitaal te capteren. 


Dit vraagt energie in deze eerste fase, energie steken om menselijk engagement van de grond te laten komen. Het is als een luchtballon waarbij er veel voorbereiding en energie wordt gestoken om de ballon te laten loskomen van de grond, om de eerste meters de hoogte in te gaan.

Hitch ontwikkelde het luchtballon model, een model waarbij een goede connectie strategisch wordt opgebouwd. Onze eerste van de vijf opstappen naar een toekomstgerichte vrijwilligerscultuur en -structuur.

"Vrijwilligerswerk krimpt in? Juist!
De vrijwillige bijdrage is bezig aan een sterke opmars. Even juist!"